System Wyborczy w wyborach do Parlamentu Europejskiego 2004-2019
Wybory do Parlamentu Europejskiego są przeprowadzone w Polsce od roku 2004, w konsekwencji wejścia Polski do Unii Europejskiej. Wybory te były przeprowadzane z wykorzystaniem systemu wyborczego bazującego na normach konstytucyjnych (choć tylko ogólnych), ustawie Ordynacja wyborcza do Parlamentu Europejskiego a następnie ustawie Kodeks wyborczy.
System wyborczy (w węższym jego rozumieniu) składa się z następujących elementów:
- Struktury okręgów wyborczych (ich liczby, granic oraz liczby mandatów przeznaczonych do podziału w każdym z okręgów),
- Sposobu ustalania wyników wyborów (określają go formuła wyborcza i zawarte w niej elementy jak metoda wyborcza czy ustawowe progi wyborcze),
- Sposobu głosowania (inaczej uprawnień wyborcy podczas głosowania – ile posiada głosów, czy może je kumulować itp.).
Struktura okręgów wyborczych
W wyborach do Parlamentu Europejskiego obszar całego kraju stanowi jeden okręg wyborczy. Oprócz niego, na obszarze kraju wyznaczono 13 okręgów wyborczych obejmujących obszar części województwa (2 okręgi), jednego województwa (7 okręgów) lub dwóch województw (4 okręgi).
Podział mandatów ma miejsce na poziomie okręgu obejmującego cały kraj. Liczba posłów do Parlamentu Europejskiego wybranych z list w poszczególnych okręgach nie jest odgórnie ustalona. Wynikało to z potrzeby zastosowania formuły gwarantującej proporcjonalny charakter wyborów.
Liczba posłów do Parlamentu Europejskiego wybieranych w Polsce zmieniała się w czasie (wynika ona z przepisów europejskich). W wyborach w roku 2004 było to 54 posłów, w roku 2009 – 50 posłów, w roku 2014 – 51 a w roku 2019 – 52.
Głosy oddane poza granicami Polski są wliczane do okręgu obejmującego Miasto Stołeczne Warszawę (Okręg 4 – Warszawa I).
Formuła wyborcza
Wybory do Parlamentu Europejskiego są przeprowadzane z wykorzystaniem formuły reprezentacji proporcjonalnej wykorzystującej metodę wyborczą d’Hondta oraz Hare’a-Niemeyera.
Podział mandatów między komitety wyborcze jest dokonywany na poziomie całego kraju (w praktyce cały kraj jest jednym okręgiem wyborczym). Podziału tego dokonuje się z wykorzystaniem metody d’Hondta na podstawie liczby głosów uzyskanych przez wszystkie listy okręgowe poszczególnych komitetów. Następie – w obrębie każdego komitetu oddzielnie – mandaty uzyskane przez komitet rozdziela się między jego listy okręgowe z wykorzystaniem metody Hare’a-Niemeyera. Mandaty w obrębie poszczególnych list okręgowych są przydzielane w kolejności liczby uzyskanych głosów.
W wyborach tych zastosowano próg ustawowy odnoszący się do ważnie oddanych głosów w skali całego kraju. Aby wziąć udział w podziale mandatów, listy wyborcze danego komitetu (łącznie) musiały przekroczyć próg 5% ważnie oddanych głosów. Nie wprowadzono natomiast wyższego progu dla koalicji ani możliwości zwolnienia z obowiązku przekroczenia progu przez komitety wyborców zrzeszonych w organizacjach mniejszości narodowych.
Biorąc pod uwagę, że mandaty są rozdzielane między komitety wyborcze na poziomie okręgu wyborczego obejmującego cały kraj, nie na poziomie 13 okręgów wyborczych, wysokość progów naturalnych w tych wyborach jest relatywnie niska. Dzięki temu, wybory do parlamentu Europejskiego to jedyne wybory władz w Polsce, w których przekroczenie progu ustawowego gwarantuje w każdej sytuacji uzyskanie mandatów (a nie tylko udział w podziale mandatów).
Wyjątkowa sytuacja miała miejsce w roku 2019, gdy wybierano 52 posłów do Parlamentu Europejskiego, jednak z początkiem kadencji swoje mandaty mogło objąć jedynie 51 z nich (52-i mandat mógł zostać objęty dopiero po opuszczeniu Unii Europejskiej przez Wielką Brytanię). Powstał problem, w jaki sposób wskazać kto spośród wybranych obejmie swój mandat w późniejszym terminie. W tym celu wprowadzono nowe przepisy, zgodnie z którymi czekać na objęcie mandatu musiała osoba wybrana z najmniejszą liczbą głosów z list tego ugrupowania, które uzyskało 52-i mandat na etapie podziału metodą d’Hondta.
Sposób głosowania
Każdy z wyborców dysponuje jednym głosem, który oddawał na wybraną listę wyborczą zgłoszoną przez komitet wyborczy w okręgu wraz ze wskazaniem konkretnego kandydata z tej listy, któremu udzielał poparcia. Zastosowano zatem listy otwarte. Kandydaci z danej listy okręgowej komitetu obejmowali mandaty w kolejności liczby uzyskanych głosów. W przypadku zwolnienia mandatu, pierwszeństwo w jego objęciu przysługiwało kolejnemu kandydatowi z tej samej listy wedle liczby uzyskanych głosów.
Opracowanie: Maciej Onasz, na podstawie: Onasz Maciej, Inżynieria wyborcza w Polsce od roku 1989, Łódź 2017; Ustawa z dnia 23 stycznia 2004 r. Ordynacja wyborcza do Parlamentu Europejskiego, Dz.U. 2004 nr 25 poz. 219 (z późn. zm.); Ustawa z dnia 5 stycznia 2011 r. - Kodeks wyborczy, Dz.U. 2011 nr 21 poz. 112 (z późn. zm.).