System wyborczy
Czym jest system wyborczy?
Zbiór definicji systemu wyborczego jest względnie szeroki i nie sposób wskazać jednej, powszechnie przyjętej definicji. Pojęcie to również występuje w ujęciu szerokim oraz wąskim (sensu largo i stricto).
Szerokie ujęcie, dominujące najczęściej w państwach pozbawionych długich i stabilnych tradycji demokratycznych – obejmuje całokształt norm, uwarunkowań i procesów dotyczących procesu wyborczego, w tym prawo wyborcze. Z tej perspektywy, system wyborczy to całokształt zasad i reguł (prawnych i pozaprawnych) określających sposób przygotowania i przeprowadzenia głosowania oraz ustalenia wyników wyborów¹.
W politologii, a szczególnie w badaniach wyborów i systemów wyborczych, częściej jednak stosuje się pojęcie systemu wyborczego sensu stricto. Oznacza to
wzorce zachowań wedle których wyborcy wyrażają w głosowaniu swoją preferencję co do partii i/albo co do kandydata oraz metody transformacji wyników wyborczych na wyniki mandatowe. Systemy wyborcze regulują ten proces przez określenie:
- struktury okręgów wyborczych (ich liczby, granic oraz liczby mandatów przeznaczonych do podziału w każdym z okręgów),
- sposobów głosowania (inaczej uprawnień wyborcy podczas głosowania – ile posiada głosów, czy może je kumulować itp.),
- sposobu ustalania wyników wyborów (określają go formuła wyborcza i zawarte w niej elementy jak metoda wyborcza czy ustawowe progi wyborcze)².
Czy istnieje jeden, wzorcowy i najbardziej demokratyczny system wyborczy?
Mozaika systemów wyborczych wykształconych w państwach demokratycznych jest niezwykle różnorodna. Nie tylko nie można mówić o jednym czy jedynym „demokratycznym systemie wyborczym”, ale trzeba zauważyć, że stosowane rozwiązania są często bardzo od siebie dalekie, a realizacja poszczególnych funkcji wyborów występuje z różnym natężeniem.
Podział systemów wyborczych
Podstawowym wyznacznikiem pozwalającym na grupowanie systemów wyborczych jest zastosowanie konkretnej zasady reprezentacji. Tradycyjnie stosowany jest podział na systemy większościowe oraz proporcjonalne (czasami ten podział jest uzupełniany o systemy mieszane).
Zaklasyfikowanie konkretnego systemu wyborczego jako większościowego lub proporcjonalnego wynika w pierwszej kolejności z tego, jaki jest cel działania danego systemu. W nauce nazywany jest on zasadą reprezentacji lub celem reprezentacji.
W systemie większościowym dąży się do zapewnienia jednej partii (lub jak najmniejszej koalicji) większości miejsc w organie kolegialnym, umożliwiającej prowadzenie rządów, przy czym nie jest istotne czy dana partia uzyskała poparcie większości wyborców. Główną funkcją wyborów jest w tym wypadku zapewnienie większości zdolnej do sformowania gabinetu (rządu). W systemie proporcjonalnym zasadą (celem) reprezentacji jest zapewnienie możliwie doskonałego odzwierciedlenia poparcia społecznego (wyborczego) poszczególnych ugrupowań w kolegialnym organie pochodzącym z wyborów. Innymi słowy – większościowa zasada reprezentacji zakłada taką transformację głosów na mandaty (miejsca np. w Sejmie) aby udział jednej z frakcji był na tyle znaczący, że umożliwia sprawowanie rządów (co najczęściej oznacza udział powyżej połowy mandatów), natomiast proporcjonalna zasada reprezentacji zakłada możliwie idealne odwzorowanie poparcia każdej z partii wśród wyborców w podziale mandatów między partie.
Odrębną kwestią pozostają tzw. systemy mieszane. Wśród badaczy wyborów nie ma zgody co do tego, czy taka grupa powinna zostać brana pod uwagę czy też każdy z systemów powinno się zaklasyfikować do jednej z dwóch podstawowych grup. Jeśli uznamy, że taką grupę należy wyodrębnić, to będziemy do niej zaliczać takie systemy, które starają się realizować równolegle obie te zasady.
Bardzo często, szczególnie w języku publicystycznym oraz potocznym, systemom wyborczym nadaje się nazwy odnoszące się do typu systemu (większościowy, proporcjonalny) oraz zastosowanej w nim metody. Stąd też możemy spotkać się z określeniem „system proporcjonalny D’Hondta” czy „system większości względnej”. Czasami, szczególnie w przypadku systemów proporcjonalnych, wystarczy podanie samej metody („system D’Hondta”). Natomiast w przypadku najpopularniejszego systemu większościowego (system większości względnej w jednomandatowych okręgach wyborczych) stosuje się często krótką nazwę „system większościowy”. Są to oczywiście uproszczenia, jednak ich stosowanie na co dzień znacznie ułatwia komunikację.
Opracowanie: Maciej Onasz, na podstawie: Onasz Maciej, Inżynieria wyborcza w Polsce od roku 1989, Łódź 2017.
¹ B. Banaszak, Prawo konstytucyjne, Warszawa 2015, s. 300.
² D. Nohlen, Prawo wyborcze i system partyjny: o teorii systemów wyborczych, Warszawa 2004, s. 53.